خطای 404 چیست و تکنیک های جلوگیری از آن

خطای 404 یکی از رایج ترین مشکلاتی است که اکثر سئوکاران متقاضی با آن روبرو هستند. شما احتمالاً با این صفحه آشنا هستید: روی پیوند کلیک می کنید ، اما این پیوند خطایی را نشان می دهد که صفحه درخواستی در دسترس نیست ، به جای اینکه به سایتی که در آن هستید هدایت شوید. به طور معمول ، این صفحه متن “خطای 404 ، صفحه پیدا نشد” را نمایش می دهد.

خطای 404 یکی از رایج ترین مشکلاتی است که اکثر سئوکاران متقاضی با آن روبرو هستند. شما احتمالاً با این صفحه آشنا هستید: روی پیوند کلیک می کنید ، اما این پیوند خطایی را نشان می دهد که صفحه درخواستی در دسترس نیست ، به جای اینکه به سایتی که در آن هستید هدایت شوید. به طور معمول ، این صفحه متن “خطای 404 ، صفحه پیدا نشد” را نمایش می دهد.

خطای 404 کد استاندارد وضعیت HTTP است. پیام خطا از وب سرور آنلاین به مرورگر وب (معمولاً کاربر) ارسال شده است که درخواست HTTP را انجام داده است. سپس مرورگر این کد خطا را نمایش می دهد.

یک واقعیت بسیار مهم: پیوندهایی که به هیچ جا ختم نمی شوند لینک های مرده یا پیوندهای خراب نامیده می شوند. کد وضعیت خطای HTTP 404 معمولاً به عنوان خطاهای 404 ، 404 یا HTTP 404 شناخته می شود.

ما اطلاعات مربوط به این پیام خطا را جمع آوری کرده ایم و به شما نشان داده ایم که چگونه می توانید صفحه خطای 404 خود را ایجاد کنید. با مطالعه دقیق این مقاله ، می توانید مطمئن شوید که مشکلات SEO شما به سرعت برطرف می شود.

404 error

خطای 404 چیست و چطور ایجاد می شود؟

قبل از نتیجه گیری ، باید بدانید که خطای 404 چیست و دقیقاً چیست. دلیل اصلی پیام خطای 404 زمانی است که محتوای وب سایت حذف یا به آدرس اینترنتی دیگری هدایت می شود. دلایل دیگری برای خطای 404 وجود دارد. این موارد شامل گزینه های زیر است:

URL یا محتوای آن (مانند پرونده ها یا تصاویر) حذف شده یا منتقل شده است (بدون پیوند داخلی براساس انتقال).

URL اشتباه تایپ شده است (هنگام تولید یا طراحی مجدد) ، خطای پیوند یا خطای تایپ در مرورگر.

سرور مسئول وب سایت فعال نیست یا مشکلی در اتصال وجود دارد.

نام دامنه درخواستی توسط سیستم نام دامنه (DNS) برای IP قابل حل نیست.

نام دامنه ای که وارد کردید وجود ندارد.

پیوندهای قطع شده معمولاً برای مدت طولانی بدون تغییر باقی می مانند زیرا مدیران سایت معمولاً متوجه نمی شوند که محتوای پیوندها حذف یا منتقل شده است. بسیاری از وب سایت ها حتی اگر در اینترنت در دسترس نباشند (یا حداقل از آن URL خاص نیستند) هنوز در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) نشان داده می شوند. سایر وب سایت های مرتبط مانند وبلاگ ها ، پورتال های خبری و غیره معمولاً متوجه حذف شدن سایت یا انتقال آن به نشانی وب جدید نمی شوند. بسیاری از مدیران وب بر روی پیوندهای خارجی خود به طور منظم کلیک نمی کنند ، بنابراین یک پیوند سالم می تواند به یک پیوند خراب تبدیل شود و ممکن است متوجه آن نشوند.

خطای 404 چیست

نحوه رفع مشکل صفحات 404

طبیعتاً یافتن 404 صفحه برای کسی خوب نیست. سرانجام ، بازدید کنندگان وب سایت محتوای مورد نظر خود را پیدا نخواهند کرد. اما ظاهر 404 صفحه لزوماً به معنای در دسترس نبودن اطلاعات مورد نیاز کاربران است. در بسیاری از موارد ، یافتن راه حل برای خطای اصلی آسان است و بازدیدکنندگان می توانند به سرعت به صفحه وب مورد نظر خود هدایت شوند. در نتیجه ، دقیقاً چگونه می توان مشکل 404 صفحه را برطرف کرد؟ ما توصیه می کنیم راه حل های زیر را در نظر بگیرید (همانطور که در زیر ارائه شده است):

  • بارگذاری مجدد صفحه: خطای 404 ممکن است به یک دلیل ساده مانند بارگیری نامناسب صفحه رخ داده باشد. با کلیک بر روی دکمه “تازه سازی” در مرورگر یا کلید F5 این مشکل به راحتی قابل حل است.
  • بررسی کردن  : URLصرف نظر از اینکه URL را به درستی وارد کرده اید یا از پیوند استفاده کرده اید ، باز هم ممکن است خطایی رخ دهد. به همین دلیل ، شما باید مسیر خاص وب سایت را بررسی کنید. این ممکن است از طرف شما یا شخصی که پیوند را به شما ارائه داده اشتباه باشد. به عنوان مثال ، غیر از اشتباهات املایی ، ممکن است یک خط مورب تعبیه شده باشد. اما به خاطر داشته باشید که فقط می توانید به URL های ساده دقت کنید زیرا برخی از URL ها حاوی کلمات ، اعداد ، حروف یا نمادهایی ناخوانا و طولانی هستند که بررسی آنها دشوار است.
  • بررسی مجدد در سطح مسیرها: به عنوان مثال ، اگر url با ساختار com / Directory1 / Directory2 / Directory3 دارید که خطای 404 ایجاد می کند ، همیشه می توانید سطح آدرس قبلی را بررسی کنید (به عنوان مثال ، در مثال بالا ، شماره مسیر 2 است برای بررسی ، آیا در این صفحه پیوندی به صفحه مورد نظر شما وجود دارد. تمام کاری که شما باید انجام دهید حذف آخرین URL در URL است. پیوند به این صفحه نیز باید در صفحه قبلی باشد. اگر پیوند موجود در این صفحه را نمی بینید ، می توانید به صفحات قبلی بروید و به دنبال یک پیوند فعال باشید. اگر این روش جواب صحیحی به شما نداد و در نهایت به صفحه اصلی سایت رسیدید و پیوند را پیدا نکردید شما به دنبال آن هستید ، سپس باید نکته بعدی را بررسی کنید.
  • استفاده از عملکرد جستجوی وبسایت:  بسیاری از وب سایت ها عملکرد جستجو را به عنوان بخشی از صفحه اصلی خود ارائه می دهند. با وارد کردن یک یا چند کلمه کلیدی ، این عملکرد می تواند دقیقاً صفحه مورد نظر شما را ارائه دهد.
  • استفاده از یک موتور جستجو: برای یافتن وب سایت می توانید از موتور جستجو نیز استفاده کنید. تا زمانی که سایت وجود داشته باشد ، می توانید دامنه یا کلمه کلیدی سایت را در موضوع مشخص کنید.
  • پاک کردن کش و کوکی های مرورگر: اگر از دستگاه دیگری به وب سایتی دسترسی پیدا می کنید و خطای 404 در رایانه خاصی ظاهر می شود ، این می تواند مشکل مرورگر شما باشد. بنابراین ، شما باید حافظه پنهان و کوکی های مرورگر خود را پاک کنید و در نهایت باید بتوانید به صفحه مورد نظر خود دسترسی پیدا کنید.
  • تماس با وبسایت: اگر هیچ یک از موارد بالا موفقیت آمیز نبود ، پس تنها گزینه ای که در اختیار شما قرار دارد تماس با مسئول وب سایت است. اطلاعات تماس معمولاً در صفحه اصلی یک وب سایت یا در صفحه تماس با ما یافت می شود. مدیران وب باید بتوانند اطلاعاتی در مورد وجود صفحه ای برای شما فراهم کنند یا خیر. مشکل شما ممکن است این باشد که صفحه برداشته شده یا به یک URL خاص هدایت شده است ، در این صورت شما از مدیر سایت برای گزارش موضوع بسیار سپاسگزار خواهید بود. آنها می توانند 404 صفحه را با معرفی یک تغییر مسیر دامنه اصلاح کنند. این تغییر مسیر کاربر را مجبور می کند تا به طور خودکار از صفحه قدیمی به صفحه فعلی پیمایش کند. در این حالت ، یک کد تغییر مسیر 404 ممکن است مشکل سایت شما را برطرف کند.
پگونه از خطای 404 جلوگیری کنیم؟

صفحات 404 می توانند به رتبه بندی و شهرت یک وبسایت آسیب بزنند

موتورهای جستجوگر مانند Google و Bing اگر سایتی را ویژگی منفی بدانند دارای خطای 404 هستند. وقتی خزنده های وب سایت 404 خطا را در بسیاری از درخواست ها پیدا می کنند ، خزنده فرض می کند که سایت طبق انتظارات سرویس داده نمی شود. پیوندهای مرده بر رتبه بندی یک سایت تأثیر می گذارند و گوگل رتبه آنها را در نتایج جستجو کاهش می دهد ، یا حتی اگر 404 خطای زیادی در صفحات وجود داشته باشد ، دیگر آنها را نمایه نمی کند. این می تواند تعداد بازدید کنندگان وب سایت را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

بازدیدکنندگان اگر ببینند که وب سایت پر از لینکهای خراب یا صفحات فرود نادرست است (صفحه ای که کاربر از موتور جستجو به آن دسترسی پیدا می کند). اگر سایتی به طور منظم با این مشکل روبرو شود ، بسیاری از کاربران اغلب در یافتن آن مشکل دارند زیرا از در دسترس بودن محتوای مورد نظر خود اطمینان ندارند.

شناسایی کردن خطای 404 بر روی وبسایت خودتان

سرپرستان وب سایت باید از تولید 404 صفحه جلوگیری کنند این مورد در مورد 404 صفحه داخلی در وب سایت خود و 404 صفحه خارجی در سایتهای دیگر نیز صادق است. چندین ابزار رایگان وجود دارد که به شما کمک می کند پیوندهای خراب را به راحتی پیدا کنید. در اینجا سه ​​مورد از بهترین و معروف ترین ابزارها آورده شده است:

  • جستجوی کنسول گوگل (قبلاً با نام Google Webmaster Tools شناخته می شد): اگر قبلاً حساب Google دارید و وب سایت خود را در آنجا ثبت کرده اید ، باید از Google Search Console استفاده کنید. 404 خطای یافت شده توسط خزنده های Google در ابزار وب سایت نشان داده می شود و در صورت حل مشکل می توانید در آن ابزار وارد شوید. سایر ویژگی های این ابزار همچنین به شما امکان می دهد خطاهایی را در یک فایل متنی پیدا کنید و از آمار خزیدن استفاده کنید تا بفهمید Google چگونه سایت شما را می خزد.
  • Dead Link Checker: یکی از ساده ترین و سریع ترین ابزارها برای یافتن لینک های خراب داخلی و خارجی مانند لینک هایی با خطای 404 ، Dead Link Checker است. با استفاده از این نرم افزار ، وب سایت شما باید آدرس سایت شما را وارد کند و سپس این ابزار url مورد نظر شما را بررسی می کند. در این بخش ، می توانید یک صفحه وب یا یک سایت کامل را بررسی کنید. این نرم افزار تمام خطاهای صفحه را با کدهای وضعیت و URL های مربوطه بررسی می کند.
  • رتبه بندی لینک W3C: این ابزار آنلاین از کنسرسیوم شبکه جهانی وب (W3C) به طور خاص برای آزمایش هر صفحه از یک وب سایت طراحی شده است ، بنابراین ارزیابی پیوند می تواند بیش از سایر وب سایت ها طول بکشد. ابزار W3C Link Checker همانند ابزار Dead Link Checker کار می کند: شما URL را وارد می کنید و ابزار بقیه کارها را انجام می دهد. این ابزار همچنین می تواند جزئیات بیشتری به شما ارائه دهد.

ایجاد کردن صفحه 404

برخی از سیستم های مدیریت محتوا (CMS) مانند وردپرس ، جوملا و دروپال به طور خودکار هنگام در دسترس نبودن URL صفحه ، خطای 404 ایجاد می کنند. صفحه خطای 404 یک پیام استاندارد ساده را نشان می دهد ، اما بیشتر آنها را می توان با استفاده از پلاگین های CMS سفارشی کرد.

اگر CMS شما به گونه ای است که نمی توانید صفحه خطای 404 خود را ایجاد کنید ، یا اگر وب سایت فقط مبتنی بر HTML یا PHP و غیره باشد ، وظیفه شما کمی پیچیده تر است. می توانید یک صفحه خطای 404 مانند این ایجاد کنید:

  • صفحه 404 را در مسیر اصلی ایجاد کنید (html ‘یا’ 404.php) (اگر قبلاً این صفحه را ایجاد نکرده اید).
  • پرونده Htaccess. مسیر اصلی را باز کنید (و در صورت لزوم این کار را انجام دهید) ، عبارت “ErrorDocument 404 /404.html” را وارد کنید و تغییرات را ذخیره کنید.
  • برای بررسی عملکرد این صفحه ، سعی کنید به یک صفحه در دسترس در سایت خود بروید و یک پیام 404 باید در مرورگر شما نمایش داده شود.

چرا باید صفحه خطای 404 خودتان را شخصی سازی کنید؟

داشتن یک صفحه خطای استاندارد 404 بهتر از نداشتن آن است ، اما یک صفحه سفارشی به چند دلیل بهتر است. از یک طرف ، شما باید اطمینان حاصل کنید که بازدیدکنندگان شما کد وضعیت HTTP معتبری را دریافت می کنند: به عنوان مثال ، اگر صفحه درخواست شده در سایت وجود ندارد ، این شرایط باید با یک پیام “410 Gone” بیان شود. بازدید کننده سپس متوجه می شود که این صفحه کاملاً پاک شده است.

از طرف دیگر ، می توانید یک صفحه خطای سفارشی ارائه دهید که شامل پیوندهای محتوای مربوطه باشد (به عنوان مثال پیوندی به صفحه اصلی یا سایر صفحاتی که محتوای آنها مربوط به محتوای درخواست شده توسط کاربر باشد). حتی می توانید یک عملکرد جستجو به وب سایت خود اضافه کنید. با استفاده از این روش ها و ارائه مشوق های مختلف می توانید با دیدن خطای 404 از خروج کاربر جلوگیری کنید.

با استفاده خلاقانه از 404 پیام ، کاربر حتی می تواند این مسئله را نادیده بگیرد. به طور طبیعی ، کاربر وقتی محتوای مورد نظر خود را پیدا نمی کند ، ناراحت می شود ، اما اگر یک صفحه جالب 404 ایجاد کنید ، ممکن است این مشکل برطرف شود. اگر به درستی انجام شود ، صفحه خطا از پتانسیل خوبی برخوردار است.

اطمینان حاصل کنید که طراحی پیام خطا با سبک وب سایت شما مطابقت دارد و شما زمینه مناسب برای صفحه خطای 404 را ایجاد کرده اید. اگر کاربران به روشی جالب و جالب فهمیدند که محتوای مورد نظرشان دیگر در وب سایت نیست ، احتمالاً می توانید ناراحتی آنها را برطرف کنید و اجازه ندهید سایت شما را ترک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

یک × دو =

فهرست